Sociodemographical and academic factors related to health graduate resilience

Authors

  • Iel Marciano de Moraes Filho
  • Fabiana Alves do Nascimento
  • Graciela Pereira Bastos
  • Francisco Everton de Sousa Barros Júnior
  • Rodrigo Marques da Silva
  • Ana Lúcia Mendonça Santos
  • Clézio Rodrigues de Carvalho Abreu
  • , Izabel Alves das Chagas Valóta

Keywords:

Students, Resilience, Psychological, Quantitative Analysis

Abstract

Objective: To analyze the association of sociodemographic and academic factors with the resilience level of undergraduate health students. Method: This is a quantitative, cross-sectional and analytical research conducted with 138 health students through a sociodemographic and academic questionnaire and the Wagnild & Young Resilience scale. Chi-square test was applied to analyze the association between sociodemographic (categorical) variables and resilience. P values <0.05 were considered significant. Results: 21.7% of students have high resilience and 71.7% have moderate resilience. The factors that most contribute to resilience are Actions and Values Resolutions and Self-confidence and adaptability. There was a statistically significant association between the variables leisure, satisfaction with the course and people with whom the student lives and the level of resilience. Conclusion: health students have moderate to high resilience, being the performance of leisure activities, satisfaction with the course and living with family members associated with its strengthening.

References

Pinto FR, Silva JS, Nogueira TV, Ferreira TC. Resiliência em discentes de administração, por idade, religiosidade e gênero. Revista da faculdade de administração e economia. Ceará. 2014; 5(2): 141-62. doi: http://dx.doi.org/10.15603/2176-9583/refae.v5n2p141-162.

Berdnt C. Resiliência: o segredo da força psíquica. 1ª. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: 2018. p.60-79.

Allan JF, McKenna J, Dominey S. Degrees of resilience: profiling psychological resilience and prospective academic achievement in university inductees. Brit J Guid Couns. 2014; 42: 1: 9-25. doi: https://doi.org/10.1080/03069885.2013.793784.

Moreira DP, Furegato ARF. Estresse e depressão entre alunos do último período de dois cursos de enfermagem. Rev. latinoam. enferm. Ribeirão Preto. 2013; 21(spe): 155-62. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-11692013000700020.

Teixeira LFL, Santana LC. Um olhar sobre a resiliência na visão de gestores e colaboradores. Revista de iniciação científica. Cairu. 2015; 2(1): 14-32.

Costa FRCP, Rocha R. Resiliência em docentes. Congresso internacional de cooperação universidade-indústria. São Paulo. 2012; 5(7): 1-9.

Vieira AA, Oliveira CTF. Resiliência no trabalho: uma análise comparativa entre as teorias funcionalista e crítica. Cadernos Ebape.br. Rio de janeiro. 2017; 15(spe): 409-27. doi: https://doi.org/10.1590/1679-395159496.

Wagnild GM, Young HM. Development and psychometric evaluation of resilience scale. J Nurs Meas. [internet] 1993[acesso em 2018 Fev 1]; 1:165-78. Disponível em: https://sapibg.org/download/1054-wagnild_1993_resilience_scale_2.pdf

Pesce RP, Assis SG, Avanci JQ, Santos NC, Malaquias JV, Carvalhaes R. Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da escala de resiliência. Cad Saúde Pública. [internet] 2005[acesso em 2018 Fev 1]; 21(2):436-48. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v21n2/10.pdf

– Souza FO, Silva RM, Costa ALC, Mussi FC, Santos CCT, Santos OP. Estresse e resiliência em discentes de enfermagem de duas universidades públicas paulistas. Rev. enferm. UFSM. 2020; 10 (e2):1-17. doi: http://dx.doi.org/10.5902/2179769234162.

- Santos ACM, Lucia G. Perfil dos estudantes de Fonoaudiologia segundo o Exame Nacional de Desempenho de Estudantes. Distúrbios Comun.São Paulo.2015; 27(3):589-99.

- Bresolin JZ, Dalmolin GL, Vasconcellos SJL, Barlem ELD, Andolhe R, Magnago TSBS. Sintomas depressivos em estudantes universitários da área da saúde. Rev. latinoam. enferm. 2020; 28,e3239: 1-10. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/1518-8345.3210.3239.

Cestari VRF, Barbosa IV, Florêncio RS, Pessoa VLMP, Moreira TMM. Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paul. Enferm. São Paulo. 2017; 30(2): 190-196. doi: https://doi.org/10.1590/1982-0194201700029.

Silva EC, Heleno MGV. Qualidade de Vida e Bem-Estar Subjetivo de Estudantes Universitários. Rev. Psicol. Saúde. São Paulo. 2012; 4(1): 69-76.

Rocha ALP, Leles CR, Queiroz MG. Fatores associados ao desempenho acadêmico de estudantes de Nutrição no Enade. Rev. Bras. Estud. Pedagog. Brasília. 2018; 99(251): 74-94. doi: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3162.

Lemos FMF, Corte-Real N, Dias C, Fonseca AM. Comportamento da prática esportiva do estudante de enfermagem. Rev. Esc. Enferm. USP. São Paulo. 2017; (51)e03281: 1-7. doi: http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2016041003281.

Araújo MFM, Lima ACS, Alencar AMPG, Araújo TM, Fragoaso LVC, Damasceno MMC. Avaliação da qualidade do sono de estudantes universitários de Fortaleza-CE. Texto contexto - enferm. Florianópolis. 2013; 22(2): 352-60. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000200011.

Vieira JL, Romera LA, Lima MCP. Lazer entre universitários da área da saúde: revisão de literatura. Ciênc. Saúde Colet. Rio de Janeiro. 2018; 23(12): 4221-9. doi: https://doi.org/10.1590/1413-812320182312.31012016.

Tosta TLD. A participação de estudantes universitários no trabalho produtivo e reprodutivo. Cad. pesqui. Goiânia. 2017; 47(165): 896-910. doi: https://doi.org/10.1590/198053144119.

Oliveira CT, Santos AS. Dias ACG. Percepções de estudantes universitários sobre a realização de atividades extracurriculares na graduação. Psicol. ciênc. prof. Brasília. 2016; 36(4): 864-76. doi: 10.1590/1982-3703003052015.

Mauricio NMM. Programa bolsa permanência: Percepção dos alunos beneficiários da universidade federal do Tocantins, campus de Araguaína. Revista científica do ITPAC. Araguaína. 2015; 8(2): 1-13.

Santos MJO, Ferreira EMS, Ferreira MMC. Comportamentos contraceptivos de estudantes portugueses do ensino superior. Rev. bras. enferm. Portugal. 2018; 71(4): 1805-13. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0623.

Almeida TCS. Espiritualidade e resiliência: enfrentamento em situações de luto. Revista dos Alunos do Programa de Pós-graduação em Ciência da Religião. Juiz de fora. 2015; 12(1): 72-91.

Sanchez ZM, NAPPO SA. A religiosidade, a espiritualidade e o consumo de drogas. Revista de Psiquiatria Clínica. São Paulo. 2007; 34(1): 73-81

Pinheiro MA, Torres LF, Bezerra MS, Cavalcante RC, Alencar RD, Donato AC, et al. Prevalência e Fatores Associados ao Consumo de Álcool e Tabaco entre Estudantes de Medicina no Nordeste do Brasil. Revista brasileira de educação médica. Fortaleza, CE. 2017; 41(2): 231-39. doi: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n2rb20160033.

Castaño-Perez GA, Calderon-Vallejo GA. Problemas associados ao consumo de álcool em estudantes universitários. Rev. latinoam. enferm. Colômbia. 2014; 22(5): 739-46. doi: 10.1590/0104-1169.3579.2475.

Siqueira LDE, Bastos MFG, Santos AN, Silva MPM. Perfil de estudantes acolhidos em um serviço de Saúde na universidade. Rev. bras. promoç. saúde. Fortaleza. 2017; 30(3): 1-8. Doi: 10.5020/18061230.2017.6218.

Oliveira CT, Santos AS. Percepções de estudantes universitários sobre a realização de atividades extracurriculares na graduação. Psicol. ciênc. prof. Brasília. 2016; 36(4): 864-76. doi: https://doi.org/10.1590/1982-3703003052015.

Ramos MCL, May PR, Boiani ES, Besen M, Cruz AGS, Silva A. A formação da identidade profissional do aluno no contexto universitário: Desejo e Realidade. Gestión de la investigación y compromisso social de la universidad. Peru. 2016 Nov:4-11.

Pessoa RC. Análise da resiliência, bem-estar subjetivo e rendimento acadêmico de estudantes universitários da Amazônia. Dissertação (Mestrado em psicologia). Manaus. 2014 Jun:15-89.

Vargas LM, Redkava PE, Cantorani JRH, Gutierrez GL. Estilo de vida e fatores associados em estudantes universitários de educação física. Revista de atenção à saúde. 2015; 13(44): 17-26. doi: https://doi.org/10.13037/ras.vol13n44.2693.

Ambiel RAM, Barros LO. Relações entre evasão, satisfação com escolha profissional, renda e adaptação de universitários. Revista Psicologia: Teoria e prática. São Paulo. 2018; 20(2): 254-67. doi: http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v20n2p254-267.

Vara N, Fernandes A, Queirós C, Pimentel H. Resiliência e stress em estudantes universitários. Portugal. Actas do 3º congresso da ordem dos psicólogos portugueses. Portugal. S/A:569-579

Silva CS. Níveis de resiliência em indivíduos da geração X de uma instituição do ensino superior. Londrina. 2013 Jun:10-51.

Published

2020-05-30

How to Cite

Moraes Filho, I. M. de, Nascimento, F. A. do, Bastos, G. P., Barros Júnior, F. E. de S., Silva, R. M. da, Santos, A. L. M., … Valóta, , I. A. das C. (2020). Sociodemographical and academic factors related to health graduate resilience. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 9(2), 291–303. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/598

Issue

Section

Original Paper