Use of digital technologies in interprofessional education: experience of PET-Saúde Interprofissionalidade
Keywords:
Interprofessional education, Coronavirus infections, Digital technology, PodcastAbstract
Objective: To treat an experience report on the use of digital technologies, by a tutorial group from PET-Saúde Interprofessionality, during the pandemic period. Method: As a method, communication platforms, WhatsApp and social networks were prioritized for discussion, construction and dissemination of the podcast on interprofessionality in the context of the pandemic. Results: This whole process occurred based on a script that was collectively built, discussed, adapted, answered and revised, with the distribution of tasks among the members of the tutorial group, and based on the guiding principles of this digital technology and the principles of interprofessional education. Conclusion: The use of podcast as digital technology proved to be a powerful tool for the production and dissemination of knowledge, allowing the continuity of the dynamics of interprofessional work even in a pandemic scenario.
References
Cascella M, Rajnik M, Cuomo A, Dulebohn SC, Di Napoli R. Features, Evaluation and Treatment Coronavirus (COVID-19). StatPearls [Internet].2020. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554776/
Sohrabi C, Alsafi Z, O'Neill N, Khan M, Kerwan A, Al-Jabir A, et al. World Health Organization declares global emergency: a review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International Journal of Surgery. 2020; 76: 71-6. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.02.034
Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Edital nº 10, 23 de julho 2018. Seleção para o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde Pet-Saúde/Interprofissionalidade - 2018/2019. Brasília: Ministério da Saúde; 2018.
Costa MV. A potência da educação interprofissional para o desenvolvimento de competências colaborativas no trabalho em saúde. In: Toassi RFC, organizador. Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos? [recurso eletrônico]. 1.ed. – Porto Alegre: Rede UNIDA; 2017. p. 14-27.
Parreira CMSF. Educação interprofissional no Brasil. In: Nuin JJB, Francisco E. Manual de educação interprofissional em saúde. Rio de Janeiro: Elservier; 2019, p. 115-135.
Modelski D, Giraffa LMM, Casartelli AO. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educ. Pesqui. 2019; 45 (e180201). doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201945180201
Barros GC, Menta E. Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Revista Electrónica Internacional de Economía Política de las Tecnologías de la Informacíon y la Comunicación [Internet]. 2007; 9(1): 74-89. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/217.
Bottentuit Junior JB, Coutinho CP. Podcast em educação: um contributo para o estado da arte. Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía: libro de actas. A. Coruña/Universidade da Coruña: Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación [Internet]. 2007: 837-846. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7094/1/pod.pdf
Produção de podcasts. Tecnologias digitais aplicadas à educação. 2020. Disponível em: http://uabmoodle.uefs.br/
Nuin JJB, Francisco EI. Perfil de um programa de educação interprofissional: elementos-chave. In: Nuin JJB, Francisco E, organizadores. Manual de educação interprofissional em saúde. 1 ed. Rio de Janeiro: Elservier; 2019. p.13-24.
Illingworth P, Sonya C. A review of the benefits of interprofessional education 10 years on. British Journal of Nursing. 2017; 26 (13): 1-6. doi: https://doi.org/10.12968/bjon.2017.26.14.813
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.