Correlation Between Lifestyle and Health of Teachers

Authors

Keywords:

Teachers' health, Lifestyle, Teachers' diseases, Health

Abstract

Objective: To investigate the lifestyle of teachers in Concórdia/SC and its implications for health. Methods: The article, with a quantitative-qualitative approach, used empirical material for analysis through an online questionnaire, applied individually to the teachers. Results: The results indicate that teachers neglect health habits such as physical activity, daily consumption of pure water, sun exposure, and possibly their caloric diet. On the other hand, they maintain healthy habits in components like diet (qualitatively), preventive consultations, sleep rest, and religiosity. The data analysis also allows us to infer that teachers suffer from some diseases and disorders that could be prevented or managed through lifestyle changes.

Author Biographies

Adilson de Souza Borges, Universidade do Contestado

Doutor em Educação - UNIVERSIDADE DO OESTE CATARINENSE (UNOESC) Pós-doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas - UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL (UFFS) Acadêmico de Medicina - UNIVERSIDADE DO CONTESTADO (UNC)
Pesquisador nas áreas da Educação e Saúde

Adriana Richit, Universidade Federal da Fronteira Sul

Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq Pós doutorado - Universitat de de Barcelona Pós doutorado - Instituto de Educação, Universidade de Lisboa Doutora em Educação Matemática - UNESP Professora, Classe E, nível Associado, da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Campus de Erechim  - Erechim, RS Docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFFS
Coordenadora do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas (UFFS). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática e Tecnologias - GEPEM@T
Contato (54) 33217050

References

Porto CC. Semiologia médica. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019.

Flick U. Introdução a metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

Sedrez Celich KL, Spadari G. Estilo de vida e saúde: condicionantes de um envelhecimento saudável. Cogitare Enfermagem. 2008;13;252-260.

Nahas MV. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7 ed. Florianópolis: Ed. do Autor, 2017.

Porto CC, Porto AL. Exame clínico. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017.

Silva WB, Barboza MTV, Calado RSF, Vasconcelos JLA, Carvalho MVG. Vivência da espiritualidade em mulheres diagnosticadas com câncer de mama.

Murakami R, Campos CJG. Religião e saúde mental: desafio de integrar a religiosidade ao cuidado com o paciente. Rev. Bras. Enferm. 2012;65;361-367.

Moreira-Almeida A, Koenig HG, Lucchetti G. Clinical implications of spirituality to mental health: review of evidence and practical guidelines. Revista Brasileira de Psiquiatria. 2014;36;176–182.

Published

2025-02-16

How to Cite

Borges, A. de S., & Richit, A. (2025). Correlation Between Lifestyle and Health of Teachers. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 14(1), 1369–1378. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/770

Issue

Section

Original Paper