Correlation Between Lifestyle and Health of Teachers
Keywords:
Teachers' health, Lifestyle, Teachers' diseases, HealthAbstract
Objective: To investigate the lifestyle of teachers in Concórdia/SC and its implications for health. Methods: The article, with a quantitative-qualitative approach, used empirical material for analysis through an online questionnaire, applied individually to the teachers. Results: The results indicate that teachers neglect health habits such as physical activity, daily consumption of pure water, sun exposure, and possibly their caloric diet. On the other hand, they maintain healthy habits in components like diet (qualitatively), preventive consultations, sleep rest, and religiosity. The data analysis also allows us to infer that teachers suffer from some diseases and disorders that could be prevented or managed through lifestyle changes.
References
Porto CC. Semiologia médica. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019.
Flick U. Introdução a metodologia da pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.
Sedrez Celich KL, Spadari G. Estilo de vida e saúde: condicionantes de um envelhecimento saudável. Cogitare Enfermagem. 2008;13;252-260.
Nahas MV. Atividade física, saúde e qualidade de vida: conceitos e sugestões para um estilo de vida ativo. 7 ed. Florianópolis: Ed. do Autor, 2017.
Porto CC, Porto AL. Exame clínico. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017.
Silva WB, Barboza MTV, Calado RSF, Vasconcelos JLA, Carvalho MVG. Vivência da espiritualidade em mulheres diagnosticadas com câncer de mama.
Murakami R, Campos CJG. Religião e saúde mental: desafio de integrar a religiosidade ao cuidado com o paciente. Rev. Bras. Enferm. 2012;65;361-367.
Moreira-Almeida A, Koenig HG, Lucchetti G. Clinical implications of spirituality to mental health: review of evidence and practical guidelines. Revista Brasileira de Psiquiatria. 2014;36;176–182.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.