The perception of nursing students on patient´s safety in a private college of the federal district
Keywords:
Nursing, Patient safety, AcademicsAbstract
Objective: to know the perception of nursing students on patient´s safety in a private college from the Federal District. Method: This is an exploratory and descriptive study whose data were gathered trough a semi-structured form applied in 10o semester students after Ethical Council approval and data analysis. Result: In the sample assessed, the mean age was 30 years, with predominance of females, 56.5% were not working in the main area of training or were just studying and 25% work as nursing technician. Of the total, 81.25% reported that both theoretical disciplines and internship fields contributed to know actions that promote safe healthcare and 75% recognize the key concept of patient safety described by the World Health Organization. Conclusion: The several actions experiences, the feeling of security to provide safe assistance and the mastery over the security concept suggest that the offered course has prepared technically and scientifically for the job market. It´s unclear which semester of the course the theme is emphasized, however the internships proved to be essential to guide the education process for healthcare.
References
Fassini P, Hahn GV. Riscos à segurança do paciente em unidade de internação hospitalar: concepções da equipe de enfermagem. Rev Enferm UFSM. 2012; 2(2): 290-9. doi: http://dx.doi.org/10.5902/217976924966
Oliveira RM, Leitão IMTA, Silva LMS, Figueiredo SV, Sampaio RL, Gondim MM. Estratégias para promover segurança do paciente. Escola Anna Nery Revista de Enfermagem. 2014; 18(1): 122-9.
Cassiani SHB. Enfermagem e a Pesquisa sobre Segurança dos Pacientes. Acta paul enferm. 2010; 23(6): 7-8.
Cauduro GMR, Magnago TSBS, Andolhe R, Lanes TC, Dal Ongaro J. Segurança do paciente na compreensão de estudantes da área da saúde. Rev Gaúcha Enferm. 2017;38(2):e64818. doi: http://dx.doi. org/10.1590/1983-1447.2017.02.64818
Eberle CC, Silva APSS. Compreensão de estudantes de enfermagem sobre a segurança do paciente. Rev. baiana enferm. 2016; 30(4): 1-9.
Spíndolai T, Martins ERC, Francisco MTR. Enfermagem como opção: perfil de Enfermagem` como opção: perfil de graduandos de duas instituições de ensino graduandos de duas instituições de ensino. Rev Bras Enferm. 2008; 61(2): 164-9
Gauthier JHM, Cabral IE, Santos I, Tavares CMM. Pesquisa em enfermagem novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro (RJ): Guanabara Koogan; 1998.
Correia AK, Prebill GM, Ruiz JC, Souza MCBM, Santos RA. O perfil do aluno ingressante em um curso de bacharelado e licenciatura em enfermagem de uma instituição de ensino superior pública. Educ. rev. 2018; 34:e185913 doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698185913
Colenci R, Berti, HW. Formação profissional e inserção no mercado de trabalho: percepções de egressos de graduação em enfermagem. Rev esc enferm USP. 2012; 46(1):158-66. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342012000100022
Therrien SMN; Barreto MC; Almeida MI; Moreira TMM. Formação profissional: mudanças ocorridas nos Cursos de Enfermagem, CE, Brasil. Rev Bras Enferm. 2008;61(3):354-60.
Vargas MAO; Luz AMH. Práticas seguras do/no cuidado de enfermagem no contexto hospitalar: é preciso pensar sobre isso e aquilo. Enferm em Foco. 2010[citado em 2016 dez.15];1(1):23-7. Disponível em: http://revista.portalcofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/5.
Nunes FDO; Barros LAA; Azevedo RM; Paiva SS. Segurança do paciente: como a enfermagem vem contribuindo para a questão? R de Pesq: cuidado é fundamental Online-Bra-. 2014 [citado 30 Jun 2015];6(2):841-847. Disponível em: http://www.index-f.com/pesquisa/2014/6-841.php
Capucho HC, Cassiani SHB. Necessidade de implantar programa nacional de segurança do paciente no Brasil. Rev. Saúde Pública. 2013;47(4):791-8.
Cavalcante AKCB, Rocha RC, Nogueira LT, Avelino FVSD, Rocha SS. Cuidado seguro ao paciente: contribuições da enfermagem. Rev Cubana Enferm. 2015; 31(4): [about 4p].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.