Integrating University and school: Experience report of the Workshop “Playing Geneticist: discovering DNA”

Authors

  • Rogério Mercês Ferreira Santos
  • Mattheus Luís Alves Santiago
  • Raquel Guimarães Benevides
  • Simone Souza de Oliveira
  • Lara Oliveira L. Ribeiro
  • , Érica Maria Granjeiro

Keywords:

Didactic workshop, DNA extraction, Elementary School, University, experimentation

Abstract

Objective: to report a didactic experience involving dialogue between the University and the Public School, through the application of the pedagogical workshop called “Playing Geneticist: discovering the DNA”. Method: The workshop directed to students of Basic Education was held at the State University of Feira de Santana, during the National Week of Science and Technology of the year 2019. The pedagogical activity was based on the extraction of genetic material. Low-cost and easy-to-access materials were used. Results: 80 elementary school students participated in the workshop. The students were divided into small groups (12 to 15 students), allowing greater interaction between students and the teacher. The participatory workshop enabled students to understand the importance of genetics for life, in addition to stimulating the interaction of students with the University. Furthermore, it was observed that many students have difficulties in transposing and contextualizing issues related to cellular and molecular content. Conclusion: In the present work, the use of this didactic approach increased the students' receptivity to the contents worked on, facilitated the student-teacher dialogue and proved to be a great interface tool between university and basic school.

References

Kreuzer H, Massey A. Engenharia genética e biotecnologia. 2 ed. São Paulo: Artmed, 2002.

Krasilchik M. Prática de ensino de biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2004.

Loreto ELS, Sepel LMN. A escola na era do DNA e da Genética. Ciência e Ambiente [Internet]. 2003 [cited May 05, 2020]; v. 26, pp.149-156. Avaliable from: http://w3.ufsm.br/reciam/resenha.php?IDResenha=206

Candau VM, Zenaide MNT. Oficinas Aprendendo e Ensinando Direitos Humanos. Programa Nacional de Direitos Humanos. Secretaria da Segurança Pública do estado da Paraíba. João Pessoa: Conselho Estadual da Defesa dos Direitos do Homem e do Cidadão; 1999.

Duschl R. La valorización de argumentaciones y explicaciones: promover estratégias de retroalimentación. Ensenãnza de lãs Ciências [Internet]. 1998 [cited May 05, 2020]; v.16, n.1, p.3-20. Avaliable from: https://ddd.uab.cat/record/24477

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais [Internet]. 1998. [cited May 05,2020]. Avaliable from: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf

Selles SE, & Ferreira MS. Disciplina escolar Biologia: entre a retórica unificadora e as questões sociais. In: Marandino M, Selles SE, Ferreira MS, Amorim ACR. (orgs.) Ensino de Biologia: conhecimentos e valores em disputa. Niterói: EDUFF, p. 50-62, 2005.

Kawasaki CS, Bizzo NMV. Fotossíntese: um tema para o ensino de ciências? Química Nova na Escola [Internet]. 2000 [cited May 05, 2020]; n. 12, p. 24-29. Avaliable from: http://www.cienciamao.usp.br/dados/qne/_conceitoscientificosemde_16.download.pdf

Kovaliczn RA. O professor de Ciências e de Biologia frente as parasitoses comuns em escolares. Mestrado em Educação. UEPG, 1999. (Dissertação).

Angotti JA. Metodologia do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 1992.

Diniz MCP, Oliveira TC, Schall VT. Saúde como compreensão de vida: avaliação para inovação na educação em saúde para o ensino fundamental. Rev. Ensaio [Internet]. 2010. [cited May 05, 2020]; v.12, n.01, p.119-144. Avaliable from: https://www.scielo.br/pdf/epec/v12n1/1983-2117-epec-12-01-00119.pdf

Gil-Perez D. et al. A educação científica e a situação do mundo: um programa de atividades dirigido a professores. Ciência & Educação [Internet]. 2003. [cited May 05, 2020]; v. 9, n. 1, p. 123-146. Avaliable from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151673132003000100010&script=sci_abstract&tlng=pt

Hansen KS, Hoffman MB, Rodrigues TL, Flores MLT. Fórum Internacional Integrado de Cidadania: Educação, Cultura, Saúde e Meio Ambiente. Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Campus Santo Ângelo/RS, 2006.

Da Silva DM, Alves MR, De Souza TO, Duarte ACS. Sexualidade na adolescência: Relato de Experiência. Revista de Enfermagem UFPE. 2013, 7(1):820-823. DOI: 10.5205/reuol.3934-31164-1-SM.0703esp201323

Granjeiro, EM, Oliveira SS; Silva AV. Cursos de formação continuada com foco na fisiologia humana e na saúde ambiental: Uma proposta inovadora para a inserção de novas abordagens didáticas na educação básica. In: Educação no Século XXI - Volume 38 Meio Ambiente. 1ed. Belo Horizonte: Editora Poisson, 2019, v. 38, p. 98-105.

Granjeiro, EM. Teaching of Physiology through Research: an Innovative Didactic Approach Favoring Participatory Educational Process. The Faseb Journal, USA [Internet]. 2019. [cited May 05, 2020]; p. lb1-872.4 - lb1-872.4. Avaliable from: https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.2019.33.1_supplement.598.16

Granjeiro, EM. Trabalho interdisciplinar entre Universidade e Educação Básica para divulgação da Fisiologia: Relato de Experiência. Revista Interagir Pensando Extensão, UFRJ, 2016. DOI: 10.12957/interag.2016.15871

Published

2020-09-09

How to Cite

Santos, R. M. F., Santiago, M. L. A., Benevides, R. G., Oliveira, S. S. de, Ribeiro, L. O. L., & Granjeiro, , Érica M. (2020). Integrating University and school: Experience report of the Workshop “Playing Geneticist: discovering DNA”. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 9(3), 529–538. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/576

Issue

Section

Experience Report