Teaching in the pandemic: decisions of the Federal Institute of Roraima for the Technical Course in Nursing
Keywords:
Public Health, Coronavirus infectious, Nursing, EducationAbstract
Objective: to analyze the decision-making of the Federal Institute of Roraima, during the first semester of 2020, in face of the pandemic of COVID-19 and possible impacts on the teaching of the content pertinent to the Technical Course in Nursing. Method: qualitative research, performed with the aid of the MAXQDA software, which analyzed normative documents issued by the educational institution and which used Bardin's analysis to categorize the keys of meaning. Results: The ordinances have strong administrative components based on the law that governs the federal public service, as well as the humanist aspect. Conclusion: the emergency actions were thought and developed to offer the continuity of a strong, consistent and safe teaching, in the midst of the COVID-19 pandemic.
References
Ahmad A, Mueller C, Tsamakis K. Covid-19 pandemic: A public and global mental health opportunity for social transformation? BMJ [Internet]. 2020;369. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85083022617&doi=10.1136%2Fbmj.m1383&partnerID=40&md5=596eafda4e5592574c52ff83160c3be2
Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educ Rev [Internet]. 2020;1(1):1–7. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning#fn8
McEwen M, Wills EM. Theoretical basis for nursing. 4o ed. Williams and Wilkins, organizador. Philadelphia, PA: Lippincott; 2014. 576 p.
Leigh J, Vasilica C, Dron R, Gawthorpe D, Burns E, Kennedy S, et al. Redefining undergraduate nurse teaching during the coronavirus pandemic: Use of digital technologies. Br J Nurs [Internet]. 2020;29(10):566–9. Available at: https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85085635798&doi=10.12968%2Fbjon.2020.29.10.566&partnerID=40&md5=910a37009bb090c5d034e1d71404928c
Instituto Federal de Roraima. Instituto Federal de Roraima - Histórico [Internet]. 2020 [citado 10 de julho de 2020]. Available at: https://www.ifrr.edu.br/acessoainformacao/institucional/historico-1
Ministério da Educação. Portaria no 343, de 17 de Março de 2020 [Internet]. 2020 [citado 11 de julho de 2020]. Available at: http://www.in.gov.br/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376
MAXQDA - The art of data analysis [Internet]. Berlin: VERBI GmbH; Available at: https://www.maxqda.com/#
Bardin L. Análise de conteúdo. Traduçã Luís Antero Retos, Augusto Pinh São Paulo Edições. 2011;70.
Justo AM, Camargo BV. Estudos qualitativos e o uso de softwares para análises lexicais. Cad Artig X SIAT II Serpro [Internet]. 2014;1(1):37–54. Available at: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/37180083/Justo___Camargo_2014.pdf?1427888462=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEstudos_qualitativos_e_o_uso_de_software.pdf&Expires=1594826383&Signature=eA9t1pUyUqyUO4vzKG5ORuM2HnZj-2grKj2NrOu79B0C1ik
Valor - O Globo. OMS admite possibilidade de transmissão aérea da covid-19 [Internet]. São Paulo, SP, Brazil; 2020. Available at: https://valor.globo.com/mundo/noticia/2020/07/07/oms-admite-possibilidade-de-transmisso-area-da-covid-19.ghtml
Folha UOL. OMS muda versão e diz que não soube da covid-19 por autoridades chinesas [Internet]. São Paulo, SP, Brazil; 2020. Available at: https://noticias.uol.com.br/saude/ultimas-noticias/redacao/2020/07/06/oms-muda-versao-e-diz-que-nao-soube-da-covid-19-por-autoridades-chinesas.htm
Frigotto G. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Rev Bras Educ [Internet]. 2011;16(46):235–54. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000100013
Escott CM, Moraes MAC. História da Educação Profissional no Brasil: As Políticas Públicas e o Novo Cenário de Formação de Professores nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. IX Semin Nac Estud e Pesqui “História, Soc e Educ no Bras - An Eletrônicos [Internet]. 2012;1492–508. Available from: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/PDFs/2.51.pdf
Otranto CR. Criação e Implantação dos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia. Rev Retta [Internet]. 2010;1(1):89–108. Available from: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/Retta/N01-2010.pdf#page=88
Brasil. Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990 [Internet]. Senado Federal. 1990 [citado 14 de julho de 2020]. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8112compilado.htm
Instituto Federal de Roraima. Instituto Federal de Roraima - Institucional [Internet]. 2020 [citado 14 de julho de 2020]. Available from: https://www.ifrr.edu.br/acessoainformacao/institucional
Brasil. Decreto 9.057 de 25 de maio de 2017 [Internet]. Diário Oficial da União - Seção 1. 2017 [citado 15 de julho de 2020]. p. 3–4. Available from: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=65251-decreto9057-pdf&category_slug=maio-2017-pdf&Itemid=30192
Ministério da Educação. Portaria no 2.117, de 6 de dezembro de 2019 [Internet]. Diário Oficial da União - Seção 1. 2019 [citado 15 de julho de 2020]. p. 131. Available from: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913
COFEN. Cofen entrará com ação judicial contra portaria do MEC sobre EaD [Internet]. Conselho Federal de Enfermagem. 2019 [citado 15 de julho de 2020]. Available from: http://www.cofen.gov.br/cofen-entrara-com-acao-judicial-contra-portaria-do-mec-sobre-ead_76389.html#:~:text=O%20plen%C3%A1rio%20do%20Conselho%20Federal,a%20Dist%C3%A2ncia%20(EaD)%2C%20na
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.