Challenges of remote learning by university students in the Covid-19 context
Keywords:
Pandemic, Coronavírus, ; Information TechnologyAbstract
Objective: To report the experiences of remote work and distance education of a group from PET-Saúde Interprofessionality in the pandemic. Method: This is an experience report of the activities developed by a group from PET-Health, linked to the State University of Feira de Santana (UEFS) and the Diabetic and Hypertensive Care Center (CADH), from March to June of 2020. Face-to-face activities at UEFS and CADH have been replaced by remote and distance learning activities. The methodology used involved the incorporation of virtual tools in: 1) Seminars and distance education courses; 2) Establishment of innovation strategies for health activities; 3) Construction of Health Education materials. Results: The virtual educational tools allowed the realization of an innovative work, focused on the initial and continuous training of students, teachers and health professionals. Changes in the flow of patients, production of booklets and articles were also developed. Conclusion: The use of virtual platforms and distance education favored the planning of actions, providing gain of individual and collective knowledge, allowing changes in the service, guidance of patients and scientific production.
References
Moszkowick D, Duboc H, Dubertret C, Roux D, Bretagnol F. Daily medica education for confined students during COVID-19 pandemic: a simple videoconference solution. Clin Anat. 2020; 1-2. doi: https://doi.org/10.1002/ca.23601
Rankbr. CoronaVírus: a pandemia no Brasil. [Internet]. 2020 [cited Jun 26, 2020]. Available from: https://www.rankbr.com.br/ .
Organização Mundial de Saúde. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 – 11 March 2020. 11 mar. 2020. [cited may 24, 2020]. Available from: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Avancini M. Os desafios do uso da EAD no contexto do avanço do coronavírus. 2020. [cited jun 25, 2020]. Available from: https://jeduca.org.br/texto/os-desafios-do-uso-da-ead-no-contexto-do-avanco-do-coronavirus .
Ministério da Educação (BR). Portaria no 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020 [cited Jun 18, 2020]. Available from: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 .
Zhang Jin Jin, Dong Xiang, Cao Yi-yuan, Yuan Ya-dong, Yang Yi-bin, Yan You-qin, Akdis Cezmi A., Gao Ya-dong. Clinical characteristics of 140 patients infected with SARS‐CoV‐2 in Wuhan, China. Allergy. 2020; 00:1-12. doi: https://doi.org/10.1111/all.14238
Preti Oreste. Educação a distância: fundamentos e políticas. Cuiabá: Editora Universitária da Universidade Federal do Mato Grosso; 2011.
Moreira JAM, Silva S, Alcoforado L. Educação a distância e e-learning no ensino superior em Portugal. Práticas Educativas no Ensino Superior. 2019; 15(52): 66-82. doi: https://doi.org/10.25755/int.18921
Ministério da Educação (BR). Decreto no 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei No 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 2017 [cited Jun 26, 2020]. Available from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm .
Fernandes Stéfani Martins, Henn Leonardo guedes, Kist Liane Batistela. O ensino a distância no Brasil: alguns apontamentos. Research, Society and Development. 2020; 9(1): e21911551. doi:http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i1.1551
Silva MPD, Melo MCDOL., Muylder CFD. Educação a Distância em foco: um estudo sobre a produção científica brasileira. Revista de Administração Mackenzie. 2015; 16(4), 202-230. doi: https://doi.org/10.1590/1678-69712015/administracao.v16n4p202-230
Mill D, Oliveira RG. A Educação a Distância em pesquisas acadêmicas: uma análise bibliométrica em teses do campo educacional. Educar em Revista. 2014; 1 (4), 15-36.
Serra Ilka Marcia Ribeiro, Pereira Maira Oliveira, Araújo Eliza Flora Muniz, Lima Danielle Martins Leite Fernandes Lima. Aprendizagem em ambientes virtuais: uma experiência de formação de mediadores em EaD. Indagatio Didactica. 2020; 12(1): 89-101.doi: https://doi.org/10.34624/id.v12i1.14419
Amarilla Filho P. Educação a distância: uma abordagem metodológica e didática a partir dos ambientes virtuais. Educação em Revista. 2011; 27(2), 41-72. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-46982011000200004
Bezerra IMP. State of the art of nursing education and the challenges to use remote technologies in the time of Corona Virus Pandemic. Journal of Human Growth and Development. 2020, 30(1):141-147, 2020.
Correa SMM. La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Salutem Scientia Spiritus (En línea). 2020; 6(1): 14-26.
Sahu P (April 04, 2020) Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus 12(4): e7541. doi 10.7759/cureus.7541
Kenski Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional. 2003; 4(10):.47-56. doi: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6419/6323
Camacho ACLF, Fuly PSC, Santos MLSC, Menezes HF. Students in social vulnerability in distance education disciplines in times of COVID-19. Research, Society and Development. 2020; 9(7):1-12, e275973979. doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.3979
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.