Application of the arch of Charlez Maguerez on the implementation of penis cancer prevention strategies

Authors

  • Iel Marciano de Moraes Filho

Keywords:

Community Health Nursing, Problem-Based Learning, Health education, Public health, Health promotion

Abstract

Objective: Describe the application of Charles Maguerez's problem arc method to promote health promotion and education policies in academics of an HEI located in the interior of the state of Goiás in relation to penis cancer tests. Method: This is a descriptive study, with a qualitative approach. Used for this study in the population of 422 students of nursing, pharmacy and physiotherapy courses at an HEI, in a city in the interior of Goiás. Based on this theoretical assumption and approach, an intervention was carried out based on the problem arc. Results: the following steps were carried out and monitored: observation in reality, survey of key points, theorization, indication of solution hypotheses and application in reality. It was created in an extension project entitled “Wash your Pinto”, which resulted in the awareness of 27.5% of students who had medium and low level of knowledge about penile cancer. Final considerations: The use of new educational practices and an assessment of the teaching method makes it possible to train a holistic professional who holds strategies for disease prevention professionals, such as penis cancer using health promotion and education strategies.

References

Campos OM; Rodrigues Neto JF. Qualidade de vida: um instrumento para promoção de saúde. Revista Baiana de Saúde Pública. 2008; 32(2):232-240.

Paiva EP, Motta MCSM, Griep RH. Barreiras em relação aos exames de rastreamento do câncer de próstata. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2011; 19(1): 73-80.

Panis C, Kawasaki AC, Pascotto CR, Justina EY, Vicentini GE, Lucio LC, et al. Revisão crítica da mortalidade por câncer usando registros hospitalares e anos potenciais de vida perdidos. Einstein (São Paulo). 2018;16(1):eAO4018.

Moraes-Filho IM, Nery MRT, Santos SS, et al. Knowledge level and prevetive strategies on penile cancer in health area degree students. J Cancer Prev Curr Res. 2018;9(6):290-293. DOI: 10.15406/jcpcr.2018.09.00370

Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface (Botucatu). 1998; 2(2): 139-154.

Prado ML, Velho MB, Espíndola DS, Sobrinho SH, Backes VMS. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Esc Anna Nery (impr.) 2012; 16 (1):172-177.

Zanotto MAC; Rose TMS. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educação e Pesquisa. 2003; 29(1):45-54.

Colombo AA; Berbel NAN. A Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez e sua relação com os saberes de professores. Semina: Ciências Sociais e Humanas.2007; 28 (2):121-146.

Moraes-Filho IM, Arantes AA, Carneiro KKC, Santos OP, Félis KC, Carvalho-Filha FSS. Desmistificando o significado de inovação educacional. Rev Inic Cient Ext. 2019; 2(3): 118-9

Barros ÉN, Melo MCB. Câncer de pênis: perfil sociodemográfico e respostas emocionais à penectomia em pacientes atendidos no Serviço de Psicologia do Hospital de Câncer de Pernambuco. Rev. SBPH. 2009; 12 (1): 99-111.

Guimarães JTF, Oliveira FBM, Silva MV da RS da, Branco TB, Miranda RH da S, Soares KSS, et al. Avaliação do conhecimento de homens acerca do câncer de pênis e práticas preventivas. Revista Eletrônica Acervo Saúde.2017; Esp. (8):S803–S810.

Ministério da Saúde (BR). Instituto Nacional do Câncer (INCA). Estimativas da incidência e mortalidade por câncer no Brasil. Rio de Janeiro (RJ): Ministério da Saúde; 2003.

Vaz CAM, Souza GB, Moraes-Filho IM, Santos OP, Cavalcante MMFP. Contribuições do enfermeiro para a saúde do homem na atenção básica. Revista de Iniciação Científica e Extensão. 2018; 1(2):122-126.

Salci M, Meirelles BS, Silva DMV. Primary care for diabetes mellitus patients from the perspective of the care model for chronic conditions. Rev. Latino-Am. Enfermagem.2017;25: e2882.

Guimarães GC, Rocha RM, Zequi SC, Cunha IW, Soares FA. Penile cancer: epidemiology and treatment. Curr Oncol Rep.2011; 13(3): 231–9.

Zanchet BMBA, organizador. Prática pedagógica no ensino médio: a possibilidade de inovação na perspectiva da emancipação. São Luís: EDUFMA, 2009.

Rojas FLL, Kehrig RT, Biato ECL, Santos NC. Educação permanente em saúde: o repensar sobre a construção das práticas de saúde. J Health NPEPS. 2019; 4(2):310- 330.

Published

2020-11-25

How to Cite

Moraes Filho , I. M. de. (2020). Application of the arch of Charlez Maguerez on the implementation of penis cancer prevention strategies. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 9(4), 804–809. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/521

Issue

Section

Original Paper