Extension experience in the elderly health care program during the covid-19 pandemic

Authors

  • Thais Roberta Mendonça de Lima
  • Deyvylan Araujo Reis
  • Renato Campos Freire Júnior

Keywords:

Aged, Community-Institutional Relations, Covid-19

Abstract

Objective: To describe the experience of a Physiotherapy student in an extension program aimed at the health of the elderly in Amazonas during the Covid-19 pandemic Method: this is a descriptive study, type of experience report. Results: The findings of this study were divided into topics: presentation of the elderly health care program, description of the experiences and challenges encountered. Conclusion: The experience proved to be edifying in academic training, both for providing contact with the public outside the university and for providing a rich exchange of knowledg,e among academics from different areas

References

IBGE. Características gerais dos moradores 2020-2021 / IBGE, Coordenação de Pesquisas por Amostra de Domicílios. [Internet]. Rio de Janeiro; 2022 [citado 26/09/2023]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101957_informativo.pdf

Fonseca, Graziele Gorete Portella da et al. Qualidade de vida na terceira idade: considerações da enfermagem. Revista de Enfermagem da UFSM [Internet]. 2013 [citado 26/09/2023]; v. 1, n. 3, p. 362-366. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/6390/pdf

World Health Organization Envelhecimento ativo: uma política de saúde / World Health Organization; tradução Suzana Gontijo. – Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005. 60p.: il

BRASIL. Lei n. 8.842 de 1994. Dispõe sobre a Política Nacional do Idoso [Internet]. Brasília; 1994 [citado 26/09/2023]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm

Ilha S, Argenta C, Santos da Silva MR, Cezar-Vaz MR, Pelzer MT, Stein Backes D. Envelhecimento ativo: reflexão necessária aos profissionais de enfermagem/saúde. Rev. Pesqui. (Univ. Fed. Estado Rio J., Online) [Internet]. 4º de abril de 2016 [citado 26º de setembro de 2023];8(2):4231-42. Disponível em: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/4242

Wu Z, McGoogan JM. Characteristics of and important lessons from the coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak in China: summary of a report of 72314 cases from the Chinese Center for Disease Control and Prevention. JAMA. 2020; (7): 323(13):1239-1242. Disponível em: https://doi.org/doi:10.1001/jama.2020.2648. https://doi.org/10.1001/jama.2020.2648.

Pontes Junior, Francisco Luciano et al. Efeitos de um programa de exercícios remoto em ambiente domiciliar na capacidade funcional e a percepção da solidão em idosos socialmente isolados durante a covid-19. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 25, n. 6, p. 01-12, 2022Tradução . . Disponível em: https://www.rbgg.com.br/edicoes/v25n6/RBGG%20v25n6%20PORT_2022-0073.pdf. Acesso em: 28 jun. 2023.

Pereira EL, Tanaka AKS da R, Paczek RS, Lana LD. Consequências do isolamento social nos idosos em domicílio em tempos de pandemia por COVID-19. RBCEH [Internet]. 3º de dezembro de 2020 [citado 26º de setembro de 2023];17(2). Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rbceh/article/view/11959

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo 2022: População e Domicílios - Primeiros Resultados. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/am/manaus.html

FREIRE, J. O, ; PEREIRA, J. C. Z. ; BAGGIO, L. C. ; ANATER, M. C. ; QUADROS, CLAUDIA IRENE . A extensão universitária no contexto da pandemia: ações da Prattica - Agência Experimental de Relações Públicas. UFPR Compartilha: Ensinar e Aprender no Contexto da Pandemia. [Internet]. 1ed.Curitiba: UFPR, 2021 [citado 01/10/2023]; v. 1, p. 1-15. Disponível em: https://compartilhaufpr.ufpr.br/wp-content/uploads/2021/11/12-a-extensao-universitaria-no-contexto-da-pandemia.pdf

Huss, A. B. M., Bispo, C. G. C. ., Mistrello, Y. Ávila ., Armiliato Rossetto, K. C. ., & Veltrini , V. C. (2022). A pandemia e a reformulação de um projeto de extensão sobre educação em saúde bucal: relato de um ano de experiência com mídias sociais. Revista Da ABENO, 22(2), 1695. https://doi.org/10.30979/revabeno.v22i2.1695

Silva ALB, Sousa SC, Chaves ACF, Sousa SGC, Andrade TM, Filho DRR. A importância da Extensão Universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Rev enferm UFPE on line, 2019. doi: 10.5205/1981-8963.2019.242189

Silva CRDC, Chiaperini PT, Frutuoso MFP, Morell MGGP. University extension and practice of community health workers: welcome and citizen learning. Saúde Soc. São Paulo, v.23, n.2, p.677-688, 2014. doi: https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000200026

Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional: RESOLUÇÃO Nº. 80, DE 9 DE MAIO DE 1987. (Diário Oficial da União nº. 093 - de 21/05/87, Seção I, Págs. 7609), acessado em 28 de setembro de 2023.

Bueno MBT, Bueno MM, Moreira MIG. Fisioterapia e a educação em saúde: as tecnologias educacionais digitais como foco. Revista Thema [Internet]. 30º de setembro de 2020 [citado 29º de setembro de 2023];17(3):675-8. doi: http://dx.doi.org/10.15536/thema.V17.2020.675-685

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Glossário temático: gestão do trabalho e da educação na saúde [internet]. 2 edição. Brasília, 2012. p 19. [Citado 29/09/2023] Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/glossario_gestao_trabalho_2ed.pdf

Gallo AM, Araujo JP, Siraichi JTG, SouzaIV DA, Soares CS, Carreira L. Experience with social media to promote health actions in older adults during the Covid-19 pandemic. Rev. Enferm. UF, vol.12 e37: 1-17. doi: https://doi.org/10.5902/2179769268294

Published

2024-07-08

How to Cite

Lima, T. R. M. de, Reis, D. A., & Júnior, R. C. F. (2024). Extension experience in the elderly health care program during the covid-19 pandemic. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 13(2), 466–476. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/166

Issue

Section

Experience Report