Internship monitoring in Integrated Clinic: a successful experience

Authors

  • Verbrena Lima Pinto
  • Andreissa Jesus Oliveira
  • Lydia de Brito Santos
  • Benedita Lucia Barbosa Quintella

Keywords:

Dentistry, Academic Monitoring, Health education

Abstract

Objective: report the experiences lived by two student monitors, as well as their perceptions, during the course of a supervised internship at Clínica Integrada. Method: descriptive study based on activities performed in the discipline of Internship in Integrated Dental Clinic III at the State University of Feira de Santana in the period of March to June 2023. Results: the assistance provided by the monitors in conducting the discipline, in planning and executing clinical procedures and in mediating communication between professors and students, contributed to meet the needs of students and promoted better curricular integration. Throughout the internship, the monitors experienced teaching, developed technical skills and interpersonal relationships, experienced clinical practice and actively participated in the presentation and discussion of clinical cases. The activities carried out contributed to the improvement of skills in management, communication and organization, essential for professional life. Conclusion: the reported experiences show the relevance of monitoring in Integrated Clinic as a resource to awaken interest in teaching, expand generalist knowledge and ensure comprehensive training of undergraduate students in Dentistry

References

Brito L, Waleria S, De Sousa Paulino M, Junior O, Macêdo V. Contribuições da monitoria no processo de construção da identidade docente. In: Anais do II Congresso Nacional de Educação [Internet]; 2015; Campina Grande: Realize Editora. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15678

Brasil. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências [Internet]. Diário Oficial da União, Brasília, 1968. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5540.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional [Internet]. Diário Oficial da União, Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Barbosa MLB, Goulart BF, Bracarense CF, Rezende MP, Vicente NG, Simões AL de A. A monitoria de educação em saúde na enfermagem: relato de experiência. Rev enferm UFPE on line. 2017; 11(7): 2979–84.

Nunes JT, França DJR, Felix RS, Fernandes MNF. Processo de ensino-aprendizagem no desempenho das atividades de monitoria: relato de experiência. Rev enferm UFPE on line. 2014; 11(8): 4165-69.

Vicenzi CB, Conto F, Flores ME, Rovani G, Ferraz SCC, Marostega MG. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Rev Ciênc Ext 2016;12(3): 88-94.

Medeiros CN, Lima WJM. A importância da monitoria de anatomia humana na modalidade remota de ensino: um relato de experiência. RELATOS DE MONITORIA: Formação, Aprendizado e Experiência 2021.1. 2021; 1(1): 06-15.

Cawahisa PT, Terada RSS, Pascotto RS, Occhi IG, Fujimaki M. Atividades realizadas durante o estágio supervisionado do curso de odontologia da UEM em um centro de educação infantil. Ciênc cuid saúde. 2013; 12(2): 375-81.

Reis, SCGB, Santos LB, Leles CR. Clínica integrada de ensino odontológico: perfil dos usuários e necessidades odontológicas. ROBRAC. 2011; 20(52): 46-51.

Lima DC, Pereira AA, Drummond ES. Percepção dos acadêmicos de odontologia da UNIFAL/MG quanto à formação em Saúde da Família. ROBRAC. 2013; 21(60): 50-5.

Junior MFS, Pacheco KTS, Carvalho RB. Multiplicidade de atuações do acadêmico de Odontologia no estágio curricular: relato de experiência. Arq. Odontol. 2015; 51(4): 194-204. doi: https://doi.org/10.7308/aodontol/2015.51.4.04

Arruda WB, Siviero M, Soares MS, Costa GC, Tortamano IP. Clínica integrada: o desafio da integração multidisciplinar em Odontologia. Revista da Faculdade de Odontologia-UPF. 2009; 14(1): 51-55.

Queiroz MB, Santana GS, Queiroz EC, Barbosa MUF. Importância da monitoria no processo de ensino-aprendizagem na formação de alunos e monitores em odontologia: relato de experiência. Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC). 2019; 5(1).

Matoso, LML. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. Rev Científ Esc Saúde Univ Potiguar. 2014; 3(2): 77-83.

Andrade EGR, Rodrigues ILA, Nogueira LMV, Souza DF. Contribuição da monitoria acadêmica para o processo ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. Rev Bras Enferm. 2018; 71(4): 1596-603. doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0736

Published

2024-07-08

How to Cite

Pinto, V. L., Oliveira, A. J., Santos, L. de B., & Quintella, B. L. B. (2024). Internship monitoring in Integrated Clinic: a successful experience. Revista De Divulgação Científica Sena Aires, 13(2), 460–465. Retrieved from https://rdcsa.emnuvens.com.br/revista/article/view/165

Issue

Section

Experience Report