Importância dos estudos interdisciplinares na construção de ementas dos cursos da área da saúde
Palavras-chave:
Importância dos estudos interdisciplinares, construção de ementas, cursos da área da saúdeResumo
A estrutura curricular interdisciplinar na construção de
ementas para formação em saúde vem se tornando um diferencial
singular na especialização de profissionais (Okamura, 2019). A
introdução da interdisciplinaridade no meio acadêmico e currículos
profissionais fornece uma estrutura para a preparação dos alunos para
fazer conexões entre diferentes elos do conhecimento, aparentemente
fragmentados (Ashby; Exter, 2019) e aplicá-los a problemas do mundo
real.
Referências
Aasland, O.G.; Røvik, J.O.; Wiers-Jenssen, J. Legers motivo para valg av
spesialitet under og etter. Tidsskr Nor Laegeforen, v.128, n.16, p.1833-7, 2008.
Albert, M., Rowland, P., Friesen, F., Laberge, S. Interdisciplinarity in medical
education research: myth and reality. Advances in health sciences education:
theory and practice; v. 25, n.5, p.1243–1253, 2020.
Ashby, I., Exter, M. Designing for Interdisciplinarity in Higher Education:
Considerations for Instructional Designers. TechTrends; v.63, p.202–208, 2019.
Bessinger, D., Kuhne, T. Medical spirituality: defining domains and
boundaries. Southern medical jornal; v.95, n.12, p.1385–1388, 2002.
Boon, M.; van Baalen, S.; Groenier, M. Interdisciplinary expertise in medical
practice: Challenges of using and producing knowledge in complex problem-
solving. Med Teach.; v.41, n.6, p.668-677, 2019.
Fracassi B, Tadine RM, Rezende JDP, Gonçalves EM, Lobo T, Manfrenati L, et al.
REVISA. 2024 Jan-Mar; 13(1): 6-11 10
Campos D.J., Dias R.P.J., Leite de Andrade A.F. Debate interdisciplinar no
processo de ensino-aprendizagem em bioética: experiências acadêmicas em
saúde. Invest Educ Enferm., v.34, n.2, p.288-296, 2016.
Choi, B.C., Pak, A.W. Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and
transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 2.
Promotors, barriers, and strategies of enhancement. Clinical and investigative
medicine. Medecine clinique et experimentale; v.30, n.6, E224–E232, 2007.
Choi, B.C., Pak, A.W. Multidisciplinarity, interdisciplinarity, and
transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 3.
Discipline, inter-discipline distance, and selection of discipline. Clinical and
investigative medicine. Medecine clinique et experimentale; v.31, n.1, E41–E48,
Espnes, G.A. Salutogenesis: The Book’s Editors Discuss Possible Futures. In M.B.
Mittelmark (Eds.) et. al., The Handbook of Salutogenesis. (pp. 437–449). Springer.
Gotsche, C.I.; Weishaar, H.; Hanefeld, J. Global health in Germany:
Understanding
Hawala-Druy, S., Hill, M.H. Interdisciplinary: Cultural competency and
culturally congruent education for millennials in health professions. Nurse
education today.; v.32, n.7, p.772–778, 2012.
Hebditch, M., Daley, S., Wright, J., Sherlock, G., Scott, J., Banerjee, S. Preferences
of nursing and medical students for working with older adults and people with
dementia: a systematic review. BMC medical education; v.2, n.1, p.92, 2020.
Kinnair, D.J., Anderson, E.S., Thorpe, L.N. Development of interprofessional
education in mental health practice: adapting the Leicester Model. Journal of
interprofessional care; v.26, n.3, p.189–197, 2012.
Lavin, M.A., Ruebling, I., Banks, R., Block, L., Counte, M., Furman, G., Miller, P.,
Reese, C., Viehmann, V., Holt, J. Interdisciplinary health professional education:
a historical review. Advances in health sciences education : theory and
practice; v.6, n.1, p.25-47, 2001.
Mohos, A., Frese, T., Kolozsvári, L., Rinfel, J., Varga, A., Hargittay, C., Csatlós,
D., Torzsa, P. (2021). Earning opportunities and informal payment as influencing
factors in medical students' speciality choice. BMC family practice; v.22, n.1,
p.258, 2021.
Okamura, K. Interdisciplinarity revisited: evidence for research impact and
dynamism. Palgrave Commun; v.5, p.141, 2019.
Phillips, J. P., Wilbanks, D. M., Rodriguez-Salinas, D. F., Doberneck, D.M.
Specialty income and career decision making: a qualitative study of medical
student perceptions. Medical education; v.53, n.6, p.593–604, 2019.
Pluchino, A., Burgio, G., Rapisarda, A., Biondo, A. E., Pulvirenti, A., Ferro, A.,
Fracassi B, Tadine RM, Rezende JDP, Gonçalves EM, Lobo T, Manfrenati L, et al.
REVISA. 2024 Jan-Mar; 13(1): 6-11 11
Autor de Correspondência
University Enterprise
Rodrigo Martins Tadine
Caixa Postal 78.461. CEP: 01401-970 – Jardim Paulista.
São Paulo, São Paulo, Brasil.
university.enteprise@outlook.com
Giorgino, T. Exploring the role of interdisciplinarity in physics: Success, talent
and luck. PloS one; v.14, n.6, p.e0218793, 2019.
Raleigh, M.F., Seehusen, D.A., Phillips, J.P., Prunuske, J., Morley, C.P.,
Polverento, M.E., Kovar-Gough, I., Wendling, A.L. Influences of Medical School
Admissions Practices on Primary Care Career Choice. Family medicine; v.54, n.7,
p.536–541, 2022.
Sriram, V., Bennett, S. Strengthening medical specialisation policy in low-income
and middle-income countries. BMJ global health; v.5, n.2, p.e002053, 2020.
Triana, A.C., Olson, M.M., Trevino, D.B. A new paradigm for teaching behavior
change: implications for residency training in family medicine and
psychiatry. BMC medical education; v.12, p.64, 2012.
Vallano, A., Montané, E., Arnau, J.M., Vidal, X., Pallarés, C., Coll, M., Laporte,
J.R. Medical speciality and pattern of medicines prescription. European journal
of clinical pharmacology; v.60, n.10, p.725–730, 2014.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2024 Revista de Divulgação Científica Sena Aires

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.